土星-天王星のサイクル:

2021年のウエイニング・スクエアに関する考察 

Part 1

ブライアン・クラーク著  咲耶まゆみ
By Brian Clark    Translated by Mayumi Sakuya

English text to follow.

過去1000年間、土星(サタン)天王星(ウラヌス)のコンジャンクション、または一連のコンジャンクションは43年から47年毎に起きてきた。平均すると土星は45年毎に1度か3度天王星と合になる。3度合になる場合、2度目のコンジャンクションは両天体が逆行中に起き、トリプル合が起きる時の1度目と3度目のコンジャンクションの間は約8か月ある。各コンジャンクション、あるいは一連のコンジャンクションは約180度から210度、平均195度のゾディアック度数を進む。この乖離は、同コンジャンクションはサインのペアで黄道を通る事を意味する。各コンジャンクションの期間を考えると、1世紀に2回起こることになる。20世紀には1942年と1988年に起きている。21世紀は2032年と2079年。2021年の今のサイクルは1988年に射手座の最後の度数でウエイニング・スクエアに到達した時に種撒きされている。

“The beginning” Original artwork by Astrocat Josephine

デーン・ルディアはウエイニング・スクエアを「意識の中の危機」と名付けた。最後の4分の一の時は周期が徐々に消滅していき、より良い結果を出すために調整できるようにその周期がどれほど繁栄したか、失敗したかに思いを巡らす反芻的、内観的な時となる。未来の発展の下支えのために振り返る時だ。チャールズ・ハーヴェイはこの周期は「進展の行進」あるいは「進展の神話」を示すと説明し、「考え方、理念、国家、文化、文明の無慈悲な形成と破壊」を象徴すると強調した。今日の技術的突破口は明日の産業の時代遅れなものになる。今の機械はリサイクルショップに行くことになる。ウエイニング・スクエアの時は、周期の分析的段階に入り、進化を消化・見直すことになる。

(中略)

サタンとウラヌスは保守派と自由勢力を二極化させる。両天体のサイクルは権威政権、境界、体系の崩壊とともに、革新的、画期的政策の突破口を象徴する。その時代の背景にもよるが、これは資本主義の活性化あるいは保護のための革新を示唆することもある。我々の窮状を考えると、地球の安定性と持続可能性のための新改革の実施が最も重要に思える。サタンは構造、結合、伝統を示す一方、ウラヌスは対極にある革命、発明、技術で対抗する。両者の緊張関係が伸長すると、統治する伝統的構造は革新的、技術的変革と変換へ移行する。

アーキタイプから見ると、両天体の神々はギリシャ神話の天地創造で詳説されている時代の夜明けから複雑で敵対的関係にある。

自由のない秩序も秩序のない自由も等しく破壊的である。

              セオドア・ルーズベルト

土星・天王星コンジャンクションの神話

ウラヌス(ローマ神話名。ギリシャ神話名はオーラヌス)もサタン(ローマ神話名。ギリシャ神話名はクロヌス)の二人とももガイヤの息子たちだ。ガイヤは単為発生的にウラヌスを出産し、その後ウラヌスはガイヤとの間に生まれた12人のタイタンの父親になった。一番末っ子がクロヌスだ。この複雑で原始的家族システムの中ではサタンは自分の父親の弟であり、息子でもある。元祖エディプスコンプレックスはサタンとウラヌスを偉大な母地球ガイヤとの三角関係に巻き込む。

この神話は競争心と相違点の体系的な人間動態を明らかにする。このサタン・ウラヌスの制約と自由、正当性と革新、保守と解放、義務と選択肢は人生のあらゆる領域に内在する本能的でありアーキタイプ的な対立だ。それが人種的、文化的、性別的、世代的、職業的、政治的、社会的、経済的、宗教的のいずれかの相違であれ、この神話の対立は浮上する。その格差が極端になると、状況は不安定になる。

The Mutilation of Uranus by Saturn

ガイヤはカオスから生まれた最初の5人の神の内の一人だ。時間と空間の地の神ガイヤはウラヌスが権化である天空を生む。ウラヌスは抽象的、非具現的、完璧主義的という性質を持つ。サタンはガイヤに協調してウラヌスを倒す。サタンの武器は鎌。クロヌスの打倒手段は去勢だ。神話が語るには、切り落とされた男根は海を受胎させ、アフロディーテ・ビーナスが誕生する。この複雑性によってサタンとウラヌス、責任と自由の仲介となるビーナスのアーキタイプが登場する。

Sandro Botticelli, The Birth of Venus (c. 1484–1486).

この神話、少なくともこのバージョンの神話では、サタンとウラヌスは仲介、ビーナスの関係性、妥協、選択の方法を通して和解が得られることを示唆する。ギリシャ人はこの女神に二面性を見出だし、彼女を天空と地上の両方を表す2つの呼び名「ウラニア」と「パンデモス」を与えた。アフロディーテに与えられた呼称パンデモスは「全ての人々のために」の意味を持つ。ガイヤへの抑圧やガイヤとの別れによってウラヌスはクロヌスによって去勢され、アフロディーテがアーキタイプの土台に招かれる。

Venus Pandemos (Charles Gleyre, 1854)

従って、サタンによってガイヤを意識的に認め、彼女と協調し、ウラヌスの圧倒されるような抽象的合理性に対抗するためにビーナスが明るみに出る。時代背景では、この対立は、業界の抗議、企業の正当化、政府の合理化にさらされ気候変動が認められ、優先順位付けがされ、法律制定になることと共鳴する。またビーナスパンデモスが浮上すると、彼女は社会、人種、性別、不平等性の経済問題の偏見、不耐性、断絶を仲裁する。

 他人と違う人間になる権利を失う時、自由の特権を失う。

                    チャールズ・エヴァンズ・ヒューズ

続く

土星-天王星のサイクル: 2021年のウエイニング・スクエアに関する考察   (Part 2)はこちら→

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The Saturn – Uranus Cycle:

in consideration of its 2021 series of waning squares

Part 1

By Brian Clark

Over the last millennium the conjunction, or series of conjunctions, between Saturn and Uranus has occurred every 43 to 47 years. On average Saturn conjoins Uranus every 45 years, either once or three times; if three times, the second conjunction occurs when both planets are retrograde with the timing gap between the first and last conjunctions in the triple series being about 8 months. Each conjunction or series of conjunctions move forward between approximately 180 and 210 zodiacal degrees, an average of 195 degrees. This separation means that the conjunctions move through the zodiac in pairs of signs[i]. Given the time span between each conjunction there are two each century. In the 20th  Century these occurred in 1942 and 1988; in the 21st Century these occur in 2032 and 2079. In 2021 the current cycle seeded in 1988, in the last degrees of Sagittarius, reaches its waning square.

“The beginning” Original artwork by Astrocat Josephine

Rudhyar coined the waning square a ‘crisis in consciousness’. In its last quarter, the cycle is fading, reflective, a contemplative time to consider how the seeds of the cycle have flourished or failed, so amendments can be made to improve the outcome. It is a time of looking back to support future developments. Charles Harvey suggested this cycle marked the ‘march of progress’ or the ‘myth of progress’ highlighting the cycle as symbolic of ‘the remorseless building up and breaking down of ideas, nations, cultures and civilisations.’[ii] Today’s technological breakthroughs are tomorrow’s industrial dinosaurs; current gadgets end up in the op shop. At the waning square we are in the analytical phase of the cycle, digesting and reviewing its evolution.

Jung introduced us to the principle of enantiodromia from the philosophy of Heraclitus – ‘the view that everything that exists turns into its opposite’- using the term to suggest that the unconscious opposite of any process or practice emerges over the course of time, especially when a one-sided emphasis dominates its conscious life. This unconscious counterpart eventually bursts through its restraints. veering towards its opposite.[iii] At the waning square, the ever-present tension between innovative Uranus and conservative Saturn is taut. The possibility of extreme swings and blow ups between the two poles become heightened when the planetary archetypes remain entrenched, fixed in their viewpoint and unable to find middle ground.

Saturn and Uranus polarize conservative and liberal forces. Their cycle symbolizes the breakdown of authoritative regimes, boundaries and structures as well as  the breakthrough of innovative and ground breaking policies. Depending on the context of the times, this could imply either a surge of capitalism or innovations for conservation. Given our predicament, grounding and implementing new reforms that benefit the stability and sustainability of the planet seem most crucial. Saturn represents structure, consolidation and tradition, while Uranus counters on the opposite pole of revolution, invention and technology. When the tension between the two is stretched, then traditional structures that govern give way to innovation, technological change and conversion. But these reforms are often accompanied by upheavals and mutinies.

Archetypally these two planetary gods have had a complex and antagonistic relationship since the dawn of time, so well described in the Greek myth of creation.

Order without liberty and liberty without order are equally destructive.

Theodore Roosevelt

The Mythology of the Conjunction

Both Uranus (Ouranus) and  Saturn (Cronus)[iv] are sons of Gaia. Parthenogenically Gaia gives birth to Uranus, who then mates with her to father the twelve Titans, the youngest being Saturn. In this complex and primal family system, Saturn is both the brother and the son of his father. The original oedipal triangle enmeshes Saturn and Uranus in the triangular web with Gaia, the great mother Earth.

This myth reveals the structural human dynamic of rivalry and difference. This Saturn/Uranus instinctual and archetypal conflict between control and freedom, orthodoxy and innovation, conservation and liberation, obligations and options is inherent in all spheres of life. Whether  racial, cultural, gender, generational, professional, political, social, economic or religious differences, the mythic conflict arises. When the disparity becomes extreme, the situation becomes volatile.

The Mutilation of Uranus by Saturn

Gaia is one of the first five deities to emerge out of Chaos. As the temporal and grounding Earth, she gives birth to the Heavens, personified by Uranus, characterized as abstract, disembodied and perfectionistic. Saturn aligns with Gaia to overthrow Uranus. Saturn’s weapon is the sickle; his method is castration. As the myth tells us, the severed genitals impregnate the ocean, the medium through which Aphrodite/Venus emerges. This complex results in Venus’s appearance, the archetypal channel where mediation between Saturn and Uranus, responsibility and freedom, might be possible.

Sandro Botticelli, The Birth of Venus (c. 1484–1486).

The myth, or at least this version of the myth, suggests Saturn and Uranus can come to some reconciliation through the Venusian way of mediation, relationship, compromise and choice. The Greeks saw the goddess as dual, aligning her with both heaven and earth in her epithets of Urania and Pandemos. Aphrodite’s earthy appellation of Pandemos suggests ‘for all people’. It is through the continuous suppression of and disengagement with Gaia that Ouranus is castrated by Cronus, which allows Aphrodite into the archetypal matrix.

Venus Pandemos (Charles Gleyre, 1854)

Therefore, by Saturn consciously acknowledging and aligning with Gaia and in confronting Uranus’s overwhelming abstract rationalizations, Venus comes to light. In context of the times, this conflict resonates with acknowledging, prioritizing and legislating climate change in the face of industrial protest, corporate justifications and governmental rationalizations. Also as Venus Pandemos surfaces, she mediates the prejudices, intolerances and disassociation on social, racial, gender and economic issues of inequality.

When we lose the right to be different, we lose the privilege to be free.

Charles Evans Hughes

to be continued..

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